Julkaisu; Kita 3/ 2016 (lainauksia lehden kirjoituksista)

Posted on

JULKISIVU UUSIKSI ELINKAARIOTTEELLA

  • VUOSITTAIN VALMISTUU 12 MILJOONAA NELIÖTÄ
  • JULKISIVUA – KITA KYSYI ASIANTUNTIJOILTA, MITÄ
  • TRENDEJÄ ALALLA ON JUURI NYT
  • TEKSTI: SAMI J. ANTEROINEN

Tiilen puolesta puhuvat sen pitkä elinkaari ja vähäinen huoltotarve.

Julkisivu uusiksi elinkaariotteella

Julkisivuyhdistys ry:n mukaan maan rakennuskannassa on julkisivuja yhteensä 522 miljoonaa neliötä. Vuosittain julkisivuja rakennetaan 12 miljoonaa neliötä, josta 60 prosenttia on uudisrakentamista. Korjausrakentamisen osuus on kasvava trendi, sillä korjattavien julkisivujen määrä kasvaa koko ajan rakennuskannan vanhetessa.

Osa julkisivuista (saumattomat tuulettuvat)on hyvin pitkäikäisiä, melkeinpä ikuisia, eikä niitä tarvitse julkisivumateriaalin osalta korjata juuri koskaan.
Kun taas sitten keraaminen laatta on noussut melkoiseksi suosikiksi, ainakin Pirkanmaalla.
Keraaminen laatta on Julkisivuyhdistys ry:n puheenjohtajan Mikko Tarrin mukaan kyllä vahvoilla siinä suhteessa, että se ei ole niin vahvasti sidottu tiettyihin dimensioihin kuin esimerkiksi tiili:
Entä seuraava kuuma trendi julkisivupuolella? ”Voi olla, että seuraavaksi haetaan taas enemmän saumatonta julkisivua”, ennustaa Tarri.

Huoltotietoisuus on kuitenkin asia, joka monelta kiinteistönomistajalta puuttuu. Wienerberger Oy:n rakennusteknisen johtajan Juha Karilaisen mukaan asukkaat suhtautuvat julkisivuremonttiin usein liian lyhytnäköisesti:
 ”Taloyhtiöissä ei aina ymmärretä teknisen arvon merkitystä eikä sitä, että kun esimerkiksi julkisivuremontti tehdään ja sitä varten otetaan pitkällä takaisinmaksuajalla lainaa, voikin käydä joissakin edullisissa ja lyhytkestoisissa korjausratkaisuissa niin, että niitä joudutaan korjaamaan jo ennen kuin edellinen korjauslaina on ehditty edes maksaa takaisin”, Karilainen heittää.

Tästä syystä Karilainen peräänkuuluttaa pitkäikäistä ja vähän huoltoa vaativaa ratkaisua, vaikka se ei hankinta-
hetkellä halvin olisikaan.
Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa, sillä ihmiset ovat alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota huolto-vapauteen ja pitkäikäisyyteen.

Julkisivusaneeraus on usein yksi taloyhtiöiden merkittävimmistä investoinneista.

Laadukkaasti tehty ja toteutettu julkisivusaneeraus palauttaa kohteen entiseen loistoonsa ja lisää sekä asuinmukavuutta että asuntojen arvostustasoa.

MATTI HALVARI

ABL Finland Oy:stä toteaa, että kun julkisivusaneerausta ryhdytään suunnittelemaan, on syytä selvittää eri
korjausvaihtoehtojen elinkaarikustannukset – eikä vain vertailla hankintakustannuksia.

 ”Pitää tietää esimerkiksi se, vaatiiko julki-sivu huoltomaalauksia, pesuja tai muita paikkauksia seuraavien
50 vuoden aikana”, Halvari heittää yhden esimerkin. Halvarin mukaan keraaminen julkisivu on elinkaarikustan-
nuksissa laskennallisesti edullisin vaihtoehto mm. puhdistettavuuden ja laattojen vaihdettavuuden ansiosta. Keraamisessa julkisivussa voi käytössä olla esimerkiksi titaanidioksidipinta, joka puhdistaa julkisivun joka kerta kun sataa.  ”Laattojen vaihdettavuudessa kysymys taas on siitä, että tarvitaanko erikoistyökaluja ja erillinen asennusliike vaihtamaan laatta vai onko järjestelmä riittävän yksinkertainen, jotta kiinteistön oma huoltoliike voi tehdä tarvittavat korjaukset”,

Halvari havainnollistaa. Kolmas seikka on kiinnitys: onko käytössä vain mekaanisia kiinnitys (laasteja, liimoja tai vastaavia), joka joudutaan uusimaan tietyin aikavälein.

 

Jorma Kotro
Finn Julkisivut
www.julkisivut.fi